7 handige tips voor maak- en leerwerk

  1. Doe zoveel mogelijk werk al in de les. Het scheelt je huiswerk en je kunt je vragen gelijk aan de docent stellen.
  2. Stel je hulpvraag in de les. Schroom niet om je docent je vraag te stellen. Hij/zij is er om je verder te helpen. Als je wacht of het niet doet loop je het risico dat je niet goed verder kunt met je huis- of leerwerk.
  3. Let goed op tijdens de uitleg. Eigenlijk heb je dan al de helft van je leerwerk gedaan.
  4. Begin op tijd met het leren voor een toets. Het is beter om elke dag tien minuten te leren voor een toets dan om de dag van tevoren twee uur te leren. We hebben gezegd dat je op z'n minst vier dagen van tevoren moet beginnen met het leren voor je (SO of) proefwerk.
  5. Zorg voor een rustige, overzichtelijke werkplek.  Afleiding is killing voor je concentratie en dus voor je resultaten op je maak- en vooral leerwerk. Maak met jezelf een afspraak waar en hoe lang je je telefoon laat.
  6. Gebruik Magister om je (week)planning te maken. Het is erg overzichtelijk en zo weet je zeker dat je niets vergeet. Een bestandje om zelf een weekplanning te maken kun je hieronder downloaden.
  7. Vind een manier van leren die voor jou werkt. Het overschrijven van leerwerk, WRTS gebruiken, een samenvatting maken, in (korte) stukjes indelen,  je laten overhoren door je ouders.

 

Als je worstelt met het goed indelen van je huis- en leerwerk kun je gebruik maken van het schema hieronder.

 

Download
Zelf een weekplanning maken
Template weekplanning huiswerk.pdf
Adobe Acrobat document 122.5 KB

Omgaan met een tegenvallend cijfer (7)

Een groot compliment voor de sfeer in de klas. Wat gaan jullie positief met elkaar om! De lolly was dik verdiend :)


We hebben het vandaag gehad over het omgaan met een cijfer dat je tegenvalt. Als je niet goed hebt geleerd weet je wat je volgende keer anders moet doen. Maar regelmatig komt het voor dat je lang hebt geleerd en bijvoorbeeld een 7 of een 8 verwacht en een 4,5 of een 5,1 terugkrijgt. Dat is dan behoorlijk balen.


We hebben besproken dat het belangrijk is om de toets goed te bekijken na de tijd en te bespreken, zodat je weet wat je volgende keer anders moet doen. Het kan namelijk zijn dat je de vragen niet goed hebt gelezen / begrepen, te snel of slordig hebt gewerkt of een antwoord hebt gegeven op een vraag die niet is gesteld. Het ligt dan dus niet aan hoe lang je hebt geleerd of aan je inzet maar eerder aan hoe je leert of hoe je de toets gemaakt hebt. Ook kan je een vak gewoon heel lastig vinden. Vraag dan aan JOA of de vakdocent hoe je hierbij geholpen kunt worden.


Daarnaast hebben we het gehad over hoe het in de lessen gaat. Vaak gaat het heel goed, is het snel stil als het moet en wordt er goed opgelet en lekker gewerkt. Soms is het wat later op de dag onrustiger. Zorg ervoor dat je ook dan goed meedoet en spreek elkaar er gerust op aan als dit niet gebeurt. Gezelligheid is belangrijk èn er moet ook goed gewerkt kunnen worden.

Hoe leer ik voor vakken met veel tekst? (6)

Tijdens deze studieles hebben we geoefend met een manier om voor een vak met veel tekst goed te leren. Samenvatten is een effectieve manier om te leren voor vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en godsdienst.


Meer tips over hoe je goed kunt leren kun je vinden op de website: Leren is een Makkie! De PowerPoint die we vanmiddag gebruikt hebben kun je hieronder downloaden.

Download
1Ta - leren voor vakken met veel tekst
Hoe leer ik voor vakken met veel tekst 1
Adobe Acrobat document 692.1 KB

Tips om effectief te leren (5)

Tijdens de vijfde studieles hebben we met elkaar nagedacht over leren. Iedereen heeft een paar dingen bedacht die bij hem of haar goed werken als het gaat om leerwerk. Vervolgens hebben jullie dat gedeeld in groepjes en een top-drie gemaakt. Geweldig hoe de tips besproken zijn. Hieronder vind je wat toptips terug:

 

1. Zorg voor een rustige werkplek. Bijvoorbeeld: een overzichtelijk bureau of aan een lege tafel, mobiel bij leerwerk een half uur beneden neerleggen of op stil / vliegtuigstand zetten

 

2. WRTS gebruiken voor leren en overhoren van woordjes van Duits, Frans en Engels. Ook bij de talen goed letten op de spelling.


3. Deel je leerwerk in stukjes in. Doe niet teveel in één keer (de dag van tevoren...). Begin op tijd.

 

4. Laat je eens overhoren door iemand anders, een klasgenoot of je vader of moeder

 

5. Probeer de talen zoveel mogelijk op andere dagen te doen.

 

6. Kijk in het weekend alvast wat je die week moet leren en plan het leerwerk slim in.

 

Plannen (Studieles 3 & 4)

Afgelopen twee weken hebben we het met elkaar gehad over het plannen van je huiswerk en je leerwerk. Voor sommigen geen probleem, voor anderen een hele opgave.


Hieronder kun je een bestandje downloaden dat je kan helpen om je weektaak om te zetten in een overzichtelijke planning per dag. Spreek me gerust eens aan als je moeite hebt met plannen; we kunnen er dan even samen voor gaan zitten.


Veel succes!

Download
Weekplanning maken
Template weekplanning huiswerk.pdf
Adobe Acrobat document 122.5 KB

Apps voor in de les (Studieles 1)

Hieronder een overzichtje van handige apps voor thuis en in de les:

 

Magister en/of Meta: download de apps. De eerste is het meest compleet maar is ook afhankelijk van Internet. De tweede werkt ook prettig en kun je offline gebruiken.

 

Hoe moet je inloggen:

School: Gomarus College Magnolia

Leerlingnummer en wachtwoord invullen

 

Kahoot!: deze app is alleen beschikbaar voor Androidtelefoons. Voor iPhones en andere Windows telefoons moet je naar de website kahoot.it gaan.

 

Woordenboek: een goede woordenboek-app is erg belangrijk voor de taallessen. Voor iPhones is er de Interglot app. Andere telefoons kunnen alleen de website bezoeken (www.interglot.com). Google Vertalen is niet super maar werkt ook.

 

WRTS: Deze app en website kun je gebruiken om woordjes te kunnen leren voor alle talen. Je moet je eerst aanmelden met je e-mailadres. Binnenkort gaan we met 1Ta een computerles besteden aan handige sites als deze. Je kunt natuurlijk ook alvast iemand vragen die er meer verstand van heeft, zoals een broer / zus / vriend(in).